Saturday, September 8, 2007

The LoSt...mE ...!!!


كل سنة وانتم طيبين ورمضان كريم عليكم... البوست ده آخر بوست هكتبه من بيتنا العزيز..يمكن اكون زعلانة شوية.. مش عشان الاجازة خلصت ... لأ طبعا لان حياتى بتبدأ مع بداية السنة.. بس عشان هقضى رمضان كله بعيد عن بيتنا!! ضريبة العلم بقى هنقول ايه .. قدر الله وما شاء فعل
مش هكذب عليكم واقول ان الاجازة كانت ممتعة ولذيذة وطعمة...الخ
لان بصراحة ان الاجازة دى انا مكنتش لاقية نفسى!!

هتقولوا يعنى ايه؟؟

يعنى مثلا عمر ما واحد منكم سأل نفسة هو ليه موجود؟ يعنى ايه الفايدة من حياته؟؟



عارفين لما الواحد يصحى من النوم كده وهو مش عارف هدفه ف الدنيا دى ايه؟؟ أو هل اللى هو بيعمله ده بيفيد حد ولا لأ..وتلاقى سحابة من الاكتئاب هبت ع حياتك من اللاشئ واللاوجود
زمان كنت ممكن الاقى نفسى وانا برسم .. او ف شخصية ناجحة اخدها مثل اعلى ..أو ف حاجة كنت عايزة اعملها وافرح ان انا حققتها.. بس دلوقتى ده مبقاش كفاية
كنت لما ابقى تايهه كده برجع لقلبى وهو يدلنى ..بس ده برضه مبقاش كفاية
بدأت احس ان انا مش انا

هتقولوا الله هى هتجننا ولا ايه؟؟

هتعمل ايه لما تلاقى الألوان حواليك بس انت مش شايف غير ابيض واسود؟؟؟ لما تحس ان الدنيا بتجرى بسرعة من حواليك وانت مش قادر تتحرك؟؟ أو انك ببساطة مطرح ما توديك الدنيا هتقعد

هتقولوا ده انت كئيبة قوى

مبقتش عارفة هل الطبيعى ان ابقى كئيبة وان السعادة مجرد طفرة ف حياتى.. ولا العكس
وهل السعادة تنبع مننا ولا بنستمدها من الآخرين
وهل فيه اساسا شئ اسمه السعاده؟؟ ولا دى مجرد كلمة اخترعناها حطينا فيها امل للخروج من الحالة اللى احنا عايشينها
هحاول أدور عليها .. ولو لقيتها.. أكيد هتكونوا اول ناس تعرفوا
وربنا يجعل البوست ده آخر بوستات الاكتئاب








19 comments:

يوسفيات..محمد يوسف said...

أي أي أي ...أيه كمية الإكتئاب دي كلها

انا الحقيقة يعني في الأجازة بيبقى عندي حالة مشابهة

وعلى فكرة أكتر اللي لفت إنتباهي هو سؤالك عن السعادة وإذا كانت بتنبع منا ام بنستمدها من الآخرين

أعتقد -وده رأيي الشخصي-إنها بتنبع منا بمساعدة الآخرين

dr_mero said...

عارفة دى جرعة اكتئاب كبيرة توكسيك دوز..ههههه
بس دى بجد حالتى ف الاجازة
واجابتك عن سؤالى عن السعادة اجابة ذكية

noga said...

ازيك يا ميرفت واللة جرعة الاكتئاب دي مناسبة جدا للحالة اللي احنا فيها في سنة ساتة الفظيعة وعموما انا بعد ايام سنة ساتة حاسة اني مفيش حاجة اسمها سعادة ده في حالة اني خلصت الامتحانات و خرجت منها سليمة اساسا
ارجوكم ادعولي كتييييييييييييييييييييير لاني فعلا بحاجة للدعاء

Haitham El-Menshawy said...

ربنا يكرمك و يوفقك يا نجلاء يا رب و يعديكو من السنادي على خير

Haitham El-Menshawy said...

بس انتي مكتإبة جداً يا ميرفت و انا بجد نصيحة من القلب انا برشحلك اقرب دكتور نفسي لبيتكو و اذا مفيش يبقى أقرب حنوتي لبيتكو و اذا مفيش يبقى موتي نفسك و ارتاحي

MaMaDo said...

يا اهلا بموجات الاكتئاب
بس انا مش شايف انها اكتئاب اوى

هو الفكره انك تعمقتى ف احنا موجدين ليه

كان الموضوع ده شاغلنى اوى اوى من فتره
انا موجود ليه و كده

بس ساعات مش بلاقى اجابه او ساعات بغير عشان متعبش


كنت بقول انا موجود ربنا خلقنى طب ليه
عشان نعبدو طب ليه مش بنقعد نعبد ربنا على طول
لا فى حياه جزء من الدين اسعى للعمل عشان تعرف تعيش و تكمل عباده
و بكده يخللك شفرات من الحياه جواكى و بيها تبدائى تتعيشى مع الحياه
و كل واحد فيناه فى الشفرات دى لحد ما كلنا بنجمع منظومه كبيره اسمها الحياه و كل خطا بيحصل فى احداثيه بيعمل خلل نسبى فى المنظه الكبيره الى هى الحياه و بيكده كله بيضر

بقولك ابه معتيش تفكرى فى الموضوع ده
لتتجننى زى

دى حاجه
جاحه تانيه الى هو احساس السعاده او الى بشوفه انه هو نتيجه للشعور بالرضاو بكده يبقى السعاده موجوده مش مجرد كلمه احنا عملهنا عشان نخرج من الحاله الى احنا فيها

ساعات لو قعتى تفكرى اوى و تتعمقى فى الموضوع الى بيجيب لك الاكتئاب ده
هتلاقى انه له كل و حله مش الاكتئاب
فتحولى توصلى للحل ده بتحكيم العقل شويه عن العاطفه

و ساعات بيكون الاكتئاب ده نتيجه لحاجه يعنى موت حد فشل فى حاجه

بس انا بشوف انه مجرد مطب فى طريق طويل ف مش كل ما نقع فى مطب نكتائب كده قطر الحياه هيمشى و يسيبك انتى لواحدك مكتئبه

كفاياكده بقى مع ان الموضوع ده فى لوك لوك كتيييير

بس كفايا كده

Eman Eltaher said...

صديقتى .. انا مش عايزة أشوفك ف اكتئاب
كل واحد بيمر بلحظات زى دى
شئ طبيعى مش غريب
بس الأهم انه يخرج منها بسرعة ويستعيد نفسه و يثبت لنفسه و للناس انه " قدها و قدود "
أهم حاجة يكون عندك ثقة بالله و ايمان انه فيه سعادة
لاننا لو جهلنا معناها و وجودها مش هنحس بيها أبدا
و على فكرة فيه مقولة بتقول
انه أكتر حاجة بتخلى لانسان سعيد
انه يجعل الآخرون سعداء

بابتسامته
بتفاعله مع الناس
بكتابته
و لو حتى بسلام من بعيد لبعيد
عشان كده المتطوعين لرعاية الأيتام و رعاية المسنين بيبقوا أكتر نماس سعداء
لانهم بيسعدوا غيرهم و بيلاقوا لحياتهم هدف و معنى
و احنا حتى لو مش هنعمل كده فاحنا برضه لينا هدف و معنى و مش مخلوقين من فراغ و لا لفراغ

راجعى نفسك هتلاقى مليون حاجة تقدر تسعدك
اكتر حاجة منهم انك تكونى محبوبة من غيرك و تلاقى الناس بتسأل عنك و تهتم بكتاباتك
ربنا يحميكى
ف سلامة الله

Anonymous said...

noga
ايه الغيبة الطويلة دى؟؟
ان شاء الله تطلعوا من الامتحانات كلكم مبسوطين..لو انتوا اكتئبتوا امال مين اللى هيرفع معنوياتى؟؟

Anonymous said...

منشاوى
كده برضه.. اقرب حنوتى..ونعم الدكاترة يا جدعان

Anonymous said...

mammadooooo
شفرات..
خلل نسبى..
احداثيات..

انت غاوى احصاء ولا ايه..هههه
ع العموم متشكرين يا عم كرازى ع رفع حالتنا النفسية

Anonymous said...

eman
صديقتى.. اولا حمدالله ع السلامة
ثانيا بعد اما كتبت البوست ده اقعدت افكر وتوصلت ان فعلا ممكن يكون الشعور الجيد اللى بحسه لما بساعد حد او بعمل حاجة مفيدة ممكن يكون هو السعاده

تحياتى

semsem said...

سيبك انتى
كل سنه وانت يخير
ويارب يهدينا جميعا
ويبعد عنا شر الاكتاب

StRoNg MeDiCiNe said...

كل سنة وانت طيبة

وكل الناس طيبين

ورنا يجعلكم من أهل الرحمة والمغفرة

فى هذا الشهر الكريم

midohits said...

أكتئاب فى أكتئاب بس على فكرة هى دى سنة الحياة وعلى فكرة أنا زيك بالظبط بس أختلف عنك فى كمية الاكتئاب اللى بواجهها فى الكم والكيف الصراحة ورمضان كريم ودراسة سعيدة يا دكتورة مييييييييرو تمام كده؟ عدانى العيب يا دكتورة ميرو.....عدانى وعلى فكرة أنا عرفت من كتابتك انك فى طب أسيوط يعنى بلدى بلا فخر خالص الحقيقة يعنى اتولدت فيها بس مش بعيش فيها غير فى فترات معينة فى السنة بس ربنا يعينك عليها ويخليكى تقضيها بالخير

Me , The great rady said...

على فكرة لو انتى بتقرى ردى يبقى أنتى حاليا فى أسيوط
و بالتالى رجعتى لأصحابك
و بالتالى حالة الإكتئاب مشيت
و بالتالى لازم تغيرى البوست ده
و بالتالى أكون أنا آخر واحد رديت عله


معلش من كمية "وبالتالى"ديه أصلى لسه واخد كورس فى أدوات الوصل الترتيبية؟؟؟
كلام كبير عليكى شوية

بليز ردى عليا علشان أعرف حالة الإكتئاب مشيت و لا لسة

Anonymous said...

semsem
وانت طيبة يا سكر.. ورمضان كريم

Anonymous said...

strong medicine

وانت طيب يا نعيم و رمضان كريم عليك وع كل مشاريع دكتور

Anonymous said...

midohits

ع فكرة انا عمرى ما كنت مكتئبة كده بس تقول ايه الحياة غيرتنى

وكل سنة وانت طيب

abdullah-blogs said...

شات ارجوان الصوتي
شات ابها كام , شات صوتي , دردشة صوتية
شات مغربي - مغربي كام
شات صوتي تبوك
شات صوتي اماني كام
بنت جده الصوتي
-
This is such a nice addition thanks!!!
شات صوتي شات صوتي
عرب كول
شات صوتي مغربي
دردشه صوتيه
انحراف كام
منتديات منتديات عرب كول
غلا الروح
شات غلا الروح
شات صوتي
شات مغربي