Monday, August 13, 2007

اصحاب ولا



بيقولوا إن الصداقة ممكن تنتهى بحب وإن الحب لا يمكن ينتهى بصداقة



فعلاً الحب مستحيل ينتهى بصداقة, ولو ف يوم واحدة قالت لك : خلينا اصدقاء
اعرف انها بتديلك استمارة 6(بتزحلقك يعنى) لان عمركم ما هترجعوا زى الاول



الصداقة معنى جميل انا بقدسها بس لما تدخل فيها مشاعر تانية بتخلق علاقة
غريبة , فى ناس بتسميه حب, انا بقي بسميه تعود!!!!!!!!!!
عارفين ليه؟؟ لأن الشخص ده انت اتعودت ع طباعه,مميزات,عيوبه
اتعودت تشوفه كل يوم, تقوم تتوهم انك بتحبه, فالعلاقة بتكون نسبيا آمنة
وساعات بتكون متوقعة زيادة عن اللزوم, فى ناس بتحب كده ودول اللى بيتجوزوا
جواز صالونات ........اللى مش عايزين وجع قلب ولا قلبت دماغ




أما الحب بيكون من النظرة الاولى, كيمياء كده بتحصل بين اتنين
الم ف معدتك ملوش سبب كل لما تشوف او حتى تسمع اسم شخص معين
لخبطة ودهولة ف حياتك متعرفش منين؟؟وتلاقى نفسك بتكب مشاعر ع اللى
حواليك(حتى لو كان عم عبده البواب)
وبقيت تبحلق ف النجوم والقمر كأنك اول مرة تشوفهم,ويمكن تكتب شعر وتلحن اغانى
(مع انك اساسا نشاذ..ما علينا)
وبتتذوق الجمال ف كل حته بتروحها زى الورده اللى اول مرة مرة تشم عبيرها والعصافير
تحس انها بتغنى معاك, ولو ف يوم غاب عنك تحس الدنيا فاضية وتغنى وتقول
(عودت عينى على رؤياك....وقلبى سلم سلملك امره


هو ده الحب اللى بسمع عنه ف الروايات والافلام بس لحد دلوقتى نادر لما شوفته
اليومين دول تلاقى الواد ميمى ولا توتو بيحب ف جيجى ولا سوسو ع الشات
وكله بيكدب على كله ,



10 comments:

Haitham El-Menshawy said...

ممكن والله لا انا من معارضين النظرية دي يمكن أكون انا من وجهة نظري غلط

لكن لصحة ثبوت القاعدة يجب ان يكوم لها شواذ

قلب أبيــض said...

يعنى ايه كلمة وطن
سؤال محتاج من كل واحد فينا اجابة
شاركونى برايكم
قلب أبيض

StRoNg MeDiCiNe said...

موضوع جميل جدا

عجبنى أوى

بصراحة انا كنت مقتنع ان مفيش صداقة مابين ولد وبنت

بس الاقتناع ده اتغير من سنتين

العلاقة ممكن تكون زماله أو اخوة او حتى حب شريف

المهم فى كده كله ان النيه تكون خالصة لله ويكون الغرض شريف

تحياتى

MaMaDo said...

والله عسل

بجد اسلوك حلو اوى

و عندك حق بس انا لسه مقتنع ان لسه فى حب من بتاع الرويات بس قليل اوى لدرجه ان الناس مش بتشوفه و برفض تماما جواز الصالونات
بتاع نص كيلو بسبوسه و داستة جاتوه

و فعلا الى موجود الوقتى هو حب الشات
بيكون ساعت لما يكون فى حد عيب فبيخبيه ورا الشات و اهو محدش شايف حاجه
يعنى ممكن تكلم بنت و توصف نفسها بانها بنت جميله و لما تشوفيها تطلع شبه عباس صحبك

هو دا الى منتشر الوقتى
و الى بيقع فيه صحاب النفوس الضعيفه
مرض بقى نعمل ايه

بس بجد البلوج جامد اوى
و معلش انى اتاخرت بس عشان انا كنت مسافر

:) ;)

dr_mero said...

menshawy
عندك حق لصحة ثبوت القاعدة لازم يكون لها شواذ طبعا.. بس انا بتكلم ع الغالبية

dr_mero said...

strong medicine
كتير من الناس مش مقتنعين ان ممكن يكون فى صداقة بين ولد وبنت.. المشكلة مش ف وجود صداقة ولا لا.. المشكلة هو ايه مفهوم الصداقة عندهم..والمهم ان تكون العلاقة دى خالصة لله فقط زى ما انت قلت.. مش واراها اغراض تانية

dr_mero said...

mamadoooooooo
ميرسي جدا ع الزيارة..
وع الكلام الحلو ده
أنا برضه لسة مؤمنة بحب الروايات بس زى ما تقول كده ايمان بغيبيات
حاجة كده من عجايب الدنيا
نادر جدا بس موجود

Ma 3lina said...

الموضوع راائع جدا

و فعلا مفيش صداقة بعد الحب الا اذا ارتبط احد الطرفين بحد تانى

ريهام العربي said...

بوست جميل

دي اول زياره لمدونتك وعجبتني جدا

علي فكره ذوقك رائع

وانا مع كلامك فعلا صح ناس كتير

بتحس بتعود وتقول عليه حب

وبردو ناس كتير بيقعدو يكدبو علي

بعض ف النت وانا مش مع حب

النت نهااااااااااااااااائي

رغم اني اسمع ان كتير جوزات

ناجحه من النت بس فعلا لكل

قاعده شواذ

abdullah-blogs said...

شات ارجوان الصوتي
شات ابها كام , شات صوتي , دردشة صوتية
شات مغربي - مغربي كام
شات صوتي تبوك
شات صوتي اماني كام
بنت جده الصوتي
-
This is such a nice addition thanks!!!
شات صوتي شات صوتي
عرب كول
شات صوتي مغربي
دردشه صوتيه
انحراف كام
منتديات منتديات عرب كول
غلا الروح
شات غلا الروح
شات صوتي
شات مغربي